EPCOT (Experimental Prototype Community of Tomorrow)

27 juli 2025 - Lake Buena Vista, Florida, Verenigde Staten

Onze eerste dag EPCOT zit er helaas al weer op! We hebben een aantal attracties gedaan, waaronder twee van onze (nu al) favorieten (waarover later meer), maar EPCOT heeft ons vandaag al meer dan eens verbaasd en verrast, dus het zou zomaar kunnen dat daar in de loop van de aankomende weken nog meer favorietjes bijkomen.

Epcot kan je opdelen in 2 thema-gebieden; Future World en World Showcase. Beide gebieden hebben attracties, maar EPCOT is meer dan een attractiepark. EPCOT gaat over Innovatie, technologie, wetenschap, cultuur, eten, architectuur en samenwerking.

We hebben vandaag vooral de “landen” bezocht in World Showcase én een uitstapje gemaakt naar Future World. Echt heel veel attracties hebben we niet gedaan en aan het eind hadden we het er over dat we het niet eens heel erg gemist hadden, omdat de landen zo mooi gedetailleerd waren neergezet. Natuurlijk is het leuk als je een attractie tegenkomt, want er zitten ook hele leuk tussen.

De landen:

Mexico

Bij aankomst zie je een grote piramide die iets wegheeft van een Maja/Azteken-tempel.

Verder heb je een ruimte met figuren uit Coco en de 3 Caballero’s. In de ruimte heb een soort markt én een best wel leuke attractie, die iets weg heeft van “It’s a small world”, maar dan met filmpjes en muziek uit de film over de drie gevederde vrienden.

IMG_2011

Donald had trouwens nog even tijd voor ons om met hem op de foto te gaan. Ook was hij een beetje balorig.

IMG_1992

Noorwegen

Hier hebben we o.a. de royalty’s Anna en Elsa van Arendelle ontmoet, hebben we onder ander schoolbread en Lefse gegeten en zijn we in de attractie “Frozen Ever After” gegaan. Dat is wel een favorietje, maar dat komt ook door de Frozen-fans in het gezin. Ook de Noorse gebouwen waren gaaf om te zien.

IMG_1986

China

Hier hebben we “Reflections of China” bezocht. Een 360-graden-film over China en wat foto’s genomen. Ook hier alles helemaal in thema. Net als in ieder thema-land, komen de castmembers grotendeels uit het land waarin ze werken.

IMG_2036

Duitsland

De Duitse gezelligheid, bier und brattwurst, dat soort dingen.

Hier hebben we winkeltjes bezocht, inderdaad een biertje gedronken (want hé je moet je toch laten onderdompelen in de cultuur) en wat foto’s gemaakt.

IMG_2040

Italië

Hier was een jongleur/straatartiest zijn kunsten aan het vertonen. Verder zijn we er alleen doorheen gelopen en hebben we wat foto’s gemaakt.

IMG_2045

Amerika

Rond lunchtijd waren we in Amerika.

Heel vervelend, want het was een BBQ-lunch!

IMG_2037

Ook hebben de dames wat Disney-wall-art gekocht. Hopelijk past het in de koffers.

Geen groeten uit Amerika, want hey dat doen we continu 😄

Japan

Bijzonder zoals het echte land waarschijnlijk ook is. Winkels met moderne snufjes, Kawaii, kimono’s, bijzondere snacks, etc, etc en dan het contrast van oude tradities en gebouwen. 

Amber heeft een parel uit een oester-ritueel gedaan.

‘s-Avonds bij Teppan Edo gegeten. Superleuk en lekker! Het was een beetje een verrassing voor Amber en Vicky, want die wisten niet dat het een live-cooking restaurant was, waarbij de chef allerlei leuke en gekke dingen deed.

IMG_2081

Marokko

Hier hebben we o.a. een ontmoeting met prinses Jasmine gehad en wat foto’s genomen.

IMG_2124

En deels Frankrijk

Een heerlijk sorbet-ijsje was een aangename verkoeling. Verder zijn we naar de Beauty and the Beast sing-a-long zijn gegaan. Er werd luidkeels meegezongen door iedereen in de zaal die rijmt op Mickey. We verklappen verder niet wie. 😆

Van het  laatst genoemde land helaas nog geen ansichtkaart wegens tijdgebrek.

Hier zijn we zo’n beetje blijven steken. We hebben dus nog wat landen te gaan en zeker nog wat attracties, meet and greets en alles wat Future World ons te bieden heeft.

Dé attractie

Al een jaar had vooral één persoon in huize Franken het vooral over 1 attractie:

Guardians of the Galaxy Cosmic Rewind

Gewapend met een Lightning Lane Pass konden we de wachttijd van 2 uur terugbrengen naar een kleine 20 minuten. Echt super!

Voor wat betreft de attractie zelf is begrijpt iedereen nu waarom dit een jaar lang is gepromoot. Wat is dit een gave attractie!

Een leuk verhaal, een mooie wachtrij, alle acteurs van de gelijknamige film hebben meegewerkt. Er zijn mooie special effects in de wachtruimtes, het bevat een beetje humor en stukje bij beetje kom je er achter dat jij de persoon bent (met alle lotgenoten) die het Universum moet redden. Tja en dat moet de rit nog beginnen. En die is GAAF!!!

Mooie videobeelden, achteruit gelanceerd worden, lichteffecten, draaiende karren, een hele gave/snelle baan en 1 van de 6 muzieknummers die uit de boxen brullen. Wij hadden Disco Inferno. We begonnen bij de lancering met onze handen los, maar geen van ons heeft het vol kunnen houden. Op de foto zie je Michel moeilijk kijken, Vicky en Amber het uitgillen en Tess??? Waar is Tess??? 🤣

CCFBC709-1D01-4CEC-9130-6A78B1FB16F4

Ik denk dat deze attractie na vandaag op nummer 1 staat.

Dé Show: Luminous

Wauw… Wauw… WAUW!!! 

Wat was dit een gave vuurwerk, waterspuit, laser en lichtshow. 18 minuten lang vuurwerk, Disneymuziek, speciale muziekstukken. Het kon niet op en het duurde en duurde en ging maar door. Er zaten er twee met tranen in de ogen en het waren niet de kinderen. Wat was dit mooi! Geluksmomentje! Die show gaan we zeker nog een keer zien!

Geen foto’s/filmpjes van deze show. We wilden er niks van missen. Misschien de volgende keer dat we in EPCOT zijn.

En dan nog de buitenkant van Spaceship Earth, wat is dat toch een enorm gaaf ding!

0c2da71c-f096-42ea-af1a-cc304e70d165

Epcot gaan we zeker deze aankomende weken nog minstens 2 keer bezoeken of misschien zelfs wel 3 keer.

Morgen gaan we in alle vroegte naar Animal Kingdom. Welterusten allemaal!

Foto’s

14 Reacties

  1. Suzanne:
    27 juli 2025
    Wauw. Hier had ik nog nooit van gehoord. Maar wat een experience. Super leuk al die landen😍 En wat schrijven jullie toch leuk! Geweldig om te lezen 🥰
  2. Familie Franken:
    27 juli 2025
    Dank je 😀
  3. Inge:
    27 juli 2025
    Wattttt een ervaring voor jullie! Zoveel indrukken op 1 dag holy moly......!
  4. Familie Franken:
    27 juli 2025
    Ja super hier!
  5. Irene:
    27 juli 2025
    Ongelooflijk, wat maken jullie veel mee!! Niet te bevatten kan ik me zo voorstellen. Super leuk geschreven en gaaf om met jullie mee te kunnen genieten! Op de foto’s alleen maar stralende gezichten! Super!!
  6. Familie Franken:
    27 juli 2025
    Ja het kost wel even tijd dat schrijven, maar het is eigenlijk alles nog een keer beleven en idd dat doe je dan ook weer met een lach op je gezicht.
  7. 😘😘😘😘:
    27 juli 2025
    Jemig. Jullie zitten er pas een week. Pffff. Benieuwd naar wat er nog meer gaat komen.
    Dikke kus
  8. Familie Franken:
    27 juli 2025
    Wij ook!
  9. Manon:
    27 juli 2025
    Wat een heerlijke verhalen om te lezen en hoe gaaf om het zo via jullie een beetje mee te maken ❤️
    Geniet lieverds! Luv u
  10. Familie Franken:
    27 juli 2025
    Dat wordt weinig vertellen bij terugkomst 😜
    Nee vast niet haha…
  11. Astrid:
    27 juli 2025
    Super leuk he! De minste attracties, maar totaal niet erg. Wij houden ook van Epcot!!!
  12. Familie Franken:
    27 juli 2025
    Ja echt heel leuk!
  13. Lillie:
    27 juli 2025
    Wij vonden World showcase juist het minste deel uit heel Disney World. Wel mooi, maar dat was het ook wel (afgezien van Frozen). Maar leuk dat het bij jullie wel in de smaak viel!
  14. Familie Franken:
    28 juli 2025
    Michel: ik snap wel wat je bedoelt, maar het gaat er denk ik om, met welk idee je dit deel van het park in gaat. Aan het antwoord te zien, ga je voor de attracties :) en dat snap ik
    Van origine is World Showcase niet bedoelt als “attractiepark”, alleen hebben ze sinds de dood van Walt Disney het roer wel omgegooid en zijn er attracties aan toegevoegd welke passen bij de verschillende landen. World showcase draait eigenlijk om kennismaken met de landen, cultuur, architectuur en eten. Daarin slagen ze volgens mij wel.